söndag 30 november 2014

Årslistan fick salskrake


Salskrakar, Ullnasjön.
VARKEN ÖLAND I maj eller Skåne i september, ja då får man en årslista som haltar jämfört med tidigare år. Salskraken i Ullnasjön norr om Stockholm blev art 215, en summa som brukar passeras redan i juni eller juli. Kanske är det främst vadarna jag har varit kass på i år, man brukar ju kunna få några sådana på Öland om vårarna. Men jag har heller inte dragit i väg för att få in arter på årslistan, har jag haft dem på livslistan har jag inte brytt mig om dem helt enkelt.

Så här sent på höstkanten kan man inte räkna med så mycket nytt heller. Därför överraskade det mig att jag inte hade salskrake när jag såg minst 70 rasta på Ullnasjön i går. Jo, det var årskryss. Och visst kan det bli några till, det rapporteras friskt om rariteter från hela landet, till exempel dvärglärka i Jokkmokk, fläckdrillsnäppa i Kristianstad och en bergstajgasångare vid Landsort. Tajgan borde man ju ha dragit på redan, men vem ska då kolla på skidåkningen på tv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar