söndag 18 november 2012

Fågelfritt i Nåsten

EN SÅN DÄR dag då det känts som om solen inte har gått upp. Men eftersom lördagen var en sån där dag då jag inte gick upp, så fick jag nöja mig med dagens ganska usla förutsättningar; mörkt, grått och miljoner vattendroppar som hängde i luften.

Jag hörde förresten på radion att den 18 november är en av bondepraktikans så kallade jämmerdagar, en dag då man inte ska ta några beslut för framtiden, anträda en resa eller ens födas på. Vädret pratas det inte om när det kommer till jämmerdagar, men det passade in rätt bra ändå.

LADDADE FÖR GRÅSPETT och åkte till Nåsten, naturreservatet sydost om Uppsala. Verkar vara ett lovande ställe med många olika skogsbiotoper, men gråspett lockades inte av platsen i dag. Nu gick jag inte speciellt långt in i skogen, ett par tre kilometer kanske, men faktiskt var det riktigt dött över huvud taget. Mindre hackspett såg jag, kungsfåglars pipiga pianden, några titor, ett par nötväckor; men det var allt. Inga skator eller kråkor ens. Jag skulle kanske ha stannat i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar