fredag 17 juni 2011

Blåmes

Jag skulle ta en bild på blåmesarna som haft ungar i en ventil i huset där jag bor. Redan förra sommaren såg jag hur en knubbig blåmes lyckades med att tränga sig in i öppningen, jag fattar inte hur det går till, det handlar på sin höjd om en öppning på 1,5 centimeter. Men det är klart, väger man elva gram så kanske det går att trycka ihop sig rätt ordentligt. Och ju mindre ingångshålet är, desto större chans är det att större fågelarter inte kan komma in i boet och jäklas.

Jag kommer inte ihåg att jag såg några ungar där i fjol, men i år har det varit mycket aktivitet, föräldrarna har svischat in mot ventilen med insekter både på morgnarna och när jag kommit hem på kvällen. Härom dagen såg jag hur fyra hungriga näbbar stack ut och krävde käk, hela tiden gav ungarna ifrån sig uppmanande ljud. Det verkade funka.

Men det var det sista jag såg av dem, varken i går eller i dag pep det från ventilen och det kom inga matleveranser. Ungarna hade troligen gjort sin första flygtur i Solna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar