måndag 27 april 2015

Hundringen kom vid ännu en kyrka

JAG NOTERAR NÄR jag ser en ny art för året, tillsammans blir noteringarna en lista över de fåglar jag ser under ett år. Det är fjärde året jag har lite noggrannare koll på det där, och i och med att det börjar byggas upp några så kallade årslistor blir det lockande att jämföra dem. När jag i dag kryssade min hundrade art för året funderade jag på när jag nått 100 tidigare år.

Det visade sig att jag är sen i år och det var ingen överraskning. 2012, när jag försökte att alltid ha fler arter på listan än dagar som gått på året, nådde jag 100 arter den 4 april – dag 94. Året därpå var jag inte med i matchen utan nådde 100 arter först dag 104. 2014 var jag tidig igen, 100 arter dag 93 – men jag vill minnas att jag inte satsade på fler fåglar än dagar ändå. I år har resorna utanför Uppland varit färre och ett halvhemligt projekt har hållit mig framför datorn när jag annars kunde ha skådat, därför dröjde det alltså till dag 117 innan 100 arter nåddes.

HUNDRINGEN BLEV EN gransångare som satt och sjöng i kyrkogården till St Jacobs kyrka i Kungsträdgården i Stockholm, en betongskådare hade hört den när han käkade lunch. Möjligen är det här min första gransångare i betongen. Det som ledde fram till att räkneverket slog över till tresiffrigt var att jag unnade mig en snabb utflykt till Fysingen i går kväll. Nio nya arter för året där bäddade för att 100-strecket passerades i april månad, möjligen en skamgräns.

Men sett till konkurrensen är 100 arter hittills i år inget att kvittra om. På Club300:s årskryssarlista ser jag att sju pers redan är över 200 arter i år, jag haltar in på plats 80 just nu. Håhåjaja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar