söndag 23 juni 2013

Vitnäbbad islom i Eskilstuna

INTE BARA KAFFEGÖK i midsommarhelgen, utan också en fantastiskt stilig vitnäbbad islom ute på Hedlandet, sydost om Eskilstuna. Första vitnäbben för min del.

Vitnäbbad islom är den största av alla lommar och kan komma upp i 1,5 meter mellan vingspetsarna. Det tydligaste kännetecknet är annars den vita näbben som gör att skådare kan identifiera den här fågeln även om den sträcker förbi på håll ute vid kusten. För det är som förbisträckande lommen brukar ses, och inte så fint som på Hedlandet där den låg och fiskade kräftor bara några hundra meter från den båtbrygga jag stod på.

JAG KOM FRAM till obsplatsen redan i onsdags kväll, vid klockan halv elva. Midsommarljuset räckte ett bra tag till så det var inga problem att fånga in lommen i kikaren. Jag hade med mig tältet och slog upp det lite längre österut. Vid fyratiden på morgonen vaknade jag till av ett rop som inte kunde vara nåt annat än den vitnäsade. Det lät väldigt lomlikt, men bara mycket djupare. Jäklar vad coolt. Jag kröp ur tältet och tog några steg ner till vattnet, och där låg den. Faktiskt simmade den västerut, så snart var den bara 50 meter utanför mig. Prickig, stornäst och rödögd.

Jag gjorde morgontoalett, sov middag och drog sen på midsommarfirande norr om Norrtälje. En sjungande rosenfink störde midsommardagens välbehövliga vila.

Vitnäbbad islom i torsdags kväll.
Sommarsolståndstillstånd.
Midsommarmorgon, lommen ligger nog där ute.
Jo, där var den ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar